گوینده: میلاد فتوحی

ناشر صوتی: آوانامه

ناشر متنی: انتشارات نگاه

مدت زمان: 06 ساعت و 23 دقیقه

.

شوخی با فیزیک

ایتالو کالوینو در کتاب «شوخی‌های کیهانی» به شیوه همیشگی در نگارش‌هایش به شکلی طنزگونه مسایل علم فیزیک و روز را مطرح کرده و به شوخی با این مسائل جدی پرداخته که منجر به بیدار شدن دیدگاه متفاوتی نسبت به علم فیزیک در انسان می شود. مسائلی نظیر مباحث نشانه شناسی، فرم و ساختارگرایی، تکامل و نظریه فرگشت، نظریه مه‌بانگ و بسط و انبساط سیارات و اجرام آسمانی در فضا، عدم قطعیت و فیزیک کوانتومی و به دنبال آن قوانین متفاوت و نامتعارف زیرهسته ای و … که همه این‌ها گرچه در ابتدای امر در حد یک نازک اندیشی و شوخی کوچک جلوه می کنند ولی در بطن خود تلخی عمیق ناشی از واقعیت بیرونی زندگی بشری تحت ذره بین دید بی تعارف علم‌گرا را به دنبال دارند که در انتهای هر یک از داستان‌ها به‌شدت تحیر مخاطب و خواننده خود را بر می‌انگیزد و او را با همه محدودیت‌­هایش محصور در وضع بشری تنها می‌گذارد. «فقط همینایی که گفتم ما در مرز انفجار بودیم؛ اما ناگفته نماند که تمام خرت و پرت‌های عالم رو تو خودمون جمع کرده بودیم. تمام ماده‌های که قرار بود در خدمت تشکیل جهان قرار بگیره الان در چنین وضع بی‌مصرف و فشرده‌ای قرار داشت که نمی‌تونستی بگی کدومش قراره بعدا جزو نجوم بشه (مثلا نواختر آندرومدا) یا کدومش قراره تو جغرافی قرار بگیره (مثل وسگوس) یا تو شیمی (مثل بعضی از ایزوتوپ‌های بریلیوم). تازه ناگفته نماند که ما همش دقی می‌خوردیم به وسایل خانه‌ی خانواده ززو: تخت‌های اردویی، …»

ایتالو کالوینو نویسنده‌ای وسواسی

ایتالو کالوینو در سال 1923 در کوبا متولد شد. پدر و مادر وی گیاه‌شناس بوده و این هم‌زیستی با طبیعت و گیاهان منجر به شناخت دقیقش از گیاهان و محیط زیست شد. از این رو طبیعت‌گرایی در آثار کالوینو به چشم می‌خورد. وی بعد گذراندن پنج سال از عمر خود در کوبا به ایتالیا بازگشته وتا هجده سالگی در سان‌رمو بود سپس به تورین رفت و به نهضت مقاومت ایتالیا در جنگ جهانی دوم و پس از آن به حزب کمونیست پیوست. وی بعد از اتمام تحصیلات خود در رشته ادبیات به همکاری با رومه محلی حزب کمونیست لونیتا پرداخت. در همین سال کتاب «راه لانه‌ی عنکبوت» را منتشر کرد و این کتاب جایزه «ریچنه» را برای او به همراه داشت و سبب آشنایی وی با نویسندگان به‌نام ایتالیا شد. در دهه پنجاه کالوینو به نوعی تخیل ادبی‌تر نزدیک به حکایت‌های پندآمیز گرایش پیدا کرد که در آن هجو اجتماعی و ی با تفننی طنزآمیز همراه است. کالوینو در مصاحبه با مجله «فرانس ریویو» در مورد شیوه نوشتن خود چنین می‌گوید: «با خودکار می‌نویسم و خیلی خیلی اصلاح می‌کنم. باید بگویم بیشتر از آن‌که بنویسم خط می‌زنم. وقت صحبت کردن برای یافتن واژه در ذهنم به شکار می‌روم، هنگام نوشتن هم همین مشکل را دارم. کلمات بسیاری اضافه و مدام ابرو باز می‌کنم، آن‌قدر ریز می‌نویسم که گاهی خودم هم نمی‌توانم دست‌خط خودم را بخوانم. به همین دلیل از ذره‌بین استفاده می‌کنم تا ببینم چه نوشته‌ام.»

کالوینو سه گانه‌اش

کالوینو در سال‌های 1951 تا 1957 سه گانه خود را با نام «نیاکان ما» که شامل «بارون درخت نشین»، «ویکنت شقه شده»، «شوالیه ناموجود» را به رشته تحریر در آورد. در این کتاب‌ها هر سه شخصیت فراواقعی است. رمان با روالی خطی انسان‌هایی را در آن ترسیم می‌کند که کاملا ملموس و قابل درک هستند اما با موجودیتی ورای واقعیت.

کالوینو و آثار شاخص قرن بیستم ایتالیا

کالوینو آثار بی‌شماری را از خود برجای گذاشته که آثار شاخص قرن خود بود که می‌توان به مورچه آرژانتینی، افسانه‌های ایتالیایی، چه کسی در دریا مین کاشت، سوداگری در ساخت و ساز، مارکو والد، کاخ سرنوشت‌های متقاطع، شهر نامرئی و … اشاره کرد.

 

.

بخش هایی از این کتاب صوتی را بشنوید:

بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

نسخه کامل کتاب صوتی شوخی‌های کیهانی را می توانید از اینجا دانلود کنید.